Pada 10 Jun 2024, rakyat Malaysia telah dikejutkan dengan pengumuman kerajaan bagi pelaksanaan penyasaran subsidi Diesel di Semenanjung Malaysia. Kesannya harga runcit diesel ditetapkan mengikut harga pasaran iaitu pada RM3.55 seliter bermula pada 10 jun 2024 di stesen-stesen minyak seluruh Semenanjung Malaysia.
Menurut YB Senator Datuk Seri Hamzah, tujuan Kerajaan melaksanakan penyasaran ini adalah untuk membendung ketirisan subsidi yang kian berleluasa seperti cendawan tumbuh selepas hujan yang telah menyebabkan kerugian berbilion ringgit kepada negara. Malah Kerajaan telah berbelanja sejumlah RM14.3 bilion untuk subsidi diesel pada tahun 2023.
Harga terkini diesel di negara-negara Asia Tenggara
Maka artikel ini akan mengupas implikasi kenaikan harga minyak (diesel) terhadap sektor pertanian sama ada dengan subsidi atau tanpa subsidi.
SUBSIDI
Dewan Bahasa dan Pustaka menyatakan subsidi ialah bayaran wang atau bentuk bantuan lain daripada kerajaan pusat kepada kerajaan negeri, industri, syarikat swasta, atau individu. Justifikasi pemberian subsidi ini adalah kerana kerajaan ingin menggalakkan aktiviti atau industri supaya berkembang maju, menurunkan harga barangan, atau merangsangkan eksport. Di Malaysia, subsidi ini dikelaskan kepada 3 jenis iaitu Subsidi Barang, Subsidi Tunai dan Subsidi Pukal.
Subsidi Barang dan Tunai dapat diberikan terus kepada golongan sasar manakala Subsidi Pukal diberikan juga kepada golongan sasar namun berlaku ketirisan subsidi apabila golongan yang tidak layak termasuk bukan warganegara turut menikmati apabila mereka turut membeli barangan bersubsidi ini.
Menurut laporan International Energy Agency, 2007 mendedahkan bahawa perbelanjaan kerajaan Malaysia untuk subsidi bahan api fosil telah merugikan Asia Tenggara sejumlah USD 17 Billion dan subsidi bahan api ini telah dikenalpasti sebagai punca utama defisit fiskal Malaysia melonjak naik yang boleh mengancam kedudukan ekonomi negara menjadi tidak mampan (Economic Planning Unit, 2010)
Terdapat juga sumber lain yang melaporkan kesan subsidi bahan api ini. Menurut Liu dan Li (2011), penggunaan subsidi telah meningkatkan permintaan bahan api dan tidak menggalakkan kecekapan tenaga yang membawa kepada kesan persekitaran yang negatif (Li, SHi da Bin 2017) dan penyelundupan bahan api (Asian Development Bank 2016).
IMPLIKASI PENARIKAN SUBSIDI BAHAN API TANPA SASAR
Hakikatnya, telah banyak kajian yang dilaksanakan sama ada dalam dan luar negara untuk mengenalpasti hubung kait antara bahan api dan harga komoditi pertanian. Penyelidik menyatakan hubung kait ini boleh dipecahkan kepada dua arah
Antara kajian yang mengaitkan hubungkait bahan api dan harga pertanian adalah seperti berikut:
Kesan penarikan subsidi bahan api tanpa sasar yang membawa kepada kenaikan harga bahan api ini juga turut memberi implikasi kepada kenaikan kos pembuatan bagi sesebuah perusahaan. Meskipun pengusaha boleh memindahkan kos kenaikan tersebut kepada pengguna, kuantiti pengeluaran tetap berkurangan disebabkan oleh peningkatan kos pengeluaran. Malah kenaikan kos barangan dan perkhidmatan telah menyebabkan perbelanjaan yang kurang daripada isi rumah dan kerajaan, lalu mendorong kepada pertumbuhan ekonomi yang lebih rendah.
SOLUSI KEPADA PENARIKAN SUBSIDI DIESEL DI MALAYSIA
Melalui pelaksanaan penyasaran subsidi diesel, Kerajaan Malaysia telah menetapkan harga diesel kepada sektor sektor yang layak seperti berikut:
Penyasaran subsidi juga diperkenalkan dalam bentuk bantuan tunai melalui inisiatif berikut:
Menurut Sinar Harian bertarikh 24 Jun 2024, kesan penarikan subsidi secara bersasar ini telah menyebabkan harga jualan runcit diesel di stesen minyak telah menurun hampir lapan juta liter sehari atau 30% pada minggu pertama penetapan semula harga bahan bakar ini. Ini bermakna, trend peningkatan jualan diesel komersial menunjukan tanda positif bahawa ketirisan diesel bersubsidi telah berkurang.
Namun begitu, menurut berita dari portal Kedah, Menteri Besar Kedah melaporkan kenaikan minyak diesel ini memberi tekanan kepada golongan pesawah. Ini adalah kerana ada kenaikan kos seperti kos jentera membajak dan menuai yang tidak termasuk dalam pemberian persasaran subsidi diesel yang dibuat oleh Kerajaan Persekutuan. Beliau menambah kos sewaan, operasi dan bahan untuk sekali tanaman padi hanya RM1,509.00 berbanding sekarang selepas kenaikan harga diesel meningkat kepada RM1,797.00 untuk satu relong (0.287 hektar) sahaja iaitu kenaikan sebanyak RM228.00.
Jika dilihat pada penyasaran subsidi diesel yang berkait dengan sektor pertanian seperti Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi (SKDS) 2.0 dan BUDI Agri-Komoditi, diharap agar harga komoditi pertanian, produk asas tani dan makanan tidak terjejas atau bertambah kerana perubahan harga produk-produk ini boleh mempengaruhi perbelanjaan isi rumah dan membebankan golongan masyarakat berpendapatan rendah.
Sekian.
RUJUKAN
Disediakan oleh:
Muhammad Termidzi Abd Jamal
Pegawai Perkhidmatan Pendidikan
Bidang Pertanian
Pusat Asasi Sains Universiti Putra Malaysia
Date of Input: 04/07/2024 | Updated: 04/07/2024 | emma
Universiti Putra Malaysia
43400 UPM Serdang
Selangor
Hotline : 011-39659550